پنج‌شنبه, آوریل 25, 2024
تبلیغات در وان و استانبول
تبلیغات شما اینجا +601159900878
خانهترکیهمحکوم شدن دو خلبان ترکیه به اتهام فراری دادن کارلوس غصن

محکوم شدن دو خلبان ترکیه به اتهام فراری دادن کارلوس غصن

اخبار ترکیه _محکوم شدن دو خلبان ترکیه به زندان به اتهام فراری دادن کارلوس غصن

یک دادگاه در ترکیه 2 خلبان این کشور و یک مقام شرکت هواپیمایی خصوصی که در فرار Carlos Ghosn مدیر پیشین شرکت خودروسازی نیسان ژاپن به لبنان دست داشتند را به زندان محکوم کرد.

بحری کوتلو و نویان پاسین، دو خلبان ترک متهم هستند که در سال ۲۰۱۹ در فرار کارلوس گون (عربی غُصن) از ژاپن به استانبول و سپس به لبنان دست داشته‌اند. این دو نفر روز چهارشنبه ششم اسفند هر یک به چهار سال و دو ماه زندان محکوم شدند.

آقای غصن سال ۲۰۱۸ در ژاپن به فساد مالی متهم شد و پیش از برگزاری دادگاه، با یک هواپیمای خصوصی به استانبول فرار کرد و از آن‌جا به لبنان رفت.

آقای غصن لبنانی‌تبار و زاده برزیل است. او شهروندی کشورهای لبنان، برزیل و فرانسه را دارد.

گفته می‌شود او در لبنان مخفی شده و با توجه به نبود قرارداد استرداد مجرمین بین لبنان و ژاپن دقیقا مشخص نیست سرنوشت دادگاه وی چه خواهد شد؛ اما چنین قراردادی بین فرانسه و لبنان وجود دارد.

لبنان دی‌ماه پارسال اعلام کرد حکم اینترپل برای بازداشت آقای غصن را دریافت کرده، اما تاکنون وی را بازداشت نکرده است.

کارلوس غصن ۶۶ ساله که لبنانی‌تبار است با این کشور ارتباط عمیقی دارد. او دوران کودکی خود را در لبنان سپری کرده و در یک بانک، مستغلات و شراب‌سازی سهام دارد.

کارلوس غصن دانش‌آموخته مدرسه پلی‌تکنیک پاریس و مدرسه عالی معدن می‌باشد. وی فعالیت خود را از شرکت میشلن (بزرگترین تولیدکننده تایر اتومبیل در اروپا) در سال ۱۹۸۱ آغاز نمود و در طول ۱۸ سال فعالیتش در این کمپانی، در کارخانجات مختلف میشلن در سرتاسر جهان اشتغال داشت.

در سال ۱۹۸۴ در حالی‌که تنها ۳۰ سال داشت، به ریاست بخش تحقیق و توسعه میشلن منصوب شد. یک سال بعد به مدیرعاملی میشلن آمریکای جنوبی رسید. در سال ۱۹۹۰ به‌عنوان مدیر عامل اجرایی و رئیس هیئت مدیره میشلن آمریکای جنوبی انتخاب شد و در پی خریداری گودریچ تایر کمپانی توسط میشلن، با حفظ سمت قبلی، ریاست این شرکت را نیز در دست گرفت.

غصن در سال ۱۹۹۶ از سوی شرکت خودروسازی رنو به‌عنوان معاون مدیرعامل رنو آمریکای جنوبی منصوب گردید. سال ۱۹۹۹ در پی خریداری ۳۶٫۸٪ درصد از سهام شرکت نیسان توسط رنو، غصن با حفظ سمت در رنو، در ماه ژوئن ۱۹۹۹ به‌عنوان مدیر عملیات نیسان، فعالیتش را در این شرکت آغاز نمود.

در ژوئن ۲۰۰۰ به ریاست شرکت و در ژوین ۲۰۰۱ به مدیرعاملی نیسان منصوب گردید. هنگامی‌که غصن سکان هدایت این شرکت ژاپنی را در دست گرفت، نیسان بالغ بر ۲۰ میلیارد دلار بدهی داشت و از ۴۸ مدل خودرویی که تولید می‌کرد، تنها ۳ مدل سود دهی داشت.

عملکرد وی در نیسان چنان چشمگیر بود، که در سال نخست سود خالصی معادل ۲٫۷ میلیارد دلار را عاید کمپانی کرد و تا سال ۲۰۰۵ کلیه بدهی‌های نیسان را پرداخت نمود.

در ماه مه سال ۲۰۰۵ کارلوس غصن بعنوان مدیرعامل شرکت رنو نیز منصوب گردید و نخستین فردی بود که به‌طور همزمان، مدیریت دو کمپانی موجود در فهرست فورچون جهانی ۵۰۰ را بر عهده داشت. وی در ۲۸ ژوئن ۲۰۱۲ در حالی‌که مدیر عامل اجرایی و ریاست هیئت مدیره شرکت‌های رنو، نیسان و رنو-نیسان آلیانس را در دست داشت، به‌عنوان نایب رئیس هیئت مدیره شرکت آوتوواز نیز منصوب گردید.

غصن در سال ۲۰۱۷ از سمت مدیر عامل نیسان استعفا داد ولی به‌عنوان رئیس هیئت مدیره در این شرکت باقی ماند. در نوامبر ۲۰۱۸ وی به‌دلیل تخلفات مالی در ژاپن بازداشت شد.در ۳۰ دسامبر ۲۰۱۹ غصن که در انتظار شرکت در دادگاه بود از ژاپن خارج شد و به بیروت پرواز کرد. تحقیقات در مورد نحوهٔ خروج وی از ژاپن همچنان ادامه دارد با این‌حال رسانه‌های ژاپنی معتقدند غصن داخل یک جعبه بزرگ رفته و با این جعبه وارد یک جت اختصاصی شده‌است. طبق قوانین ژاپن، بارهای بزرگی که وارد هواپیماهای اختصاصی می‌شوند، از بازرسی معاف هستند. غصن با هواپیمای حامل این جعبه که در سطح آن حفره‌هایی برای گردش هوا و تنفس تعبیه شده بوده به استانبول در ترکیه پرواز کرد و از آن‌جا با یک جت خصوصی دیگر به لبنان رفت.

www.TR90.ir

مقالات ذات صلة

پاسخ بگذارید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

- Advertisment -
تبلیغات تور وان

الأكثر شهرة

احدث التعليقات